Nasz warsztat odwiedziło bardzo mocne auto, Porsche 911 Turbo.
Samochód wyposażony w silnik biturbo generujący ponad 450 KM. Do zatrzymania takiej mocy potrzebne są też nieprzeciętne hamulce. I właśnie z tego powodu fabryka zamontowała najbardziej zaawansowany system jaki był dostępny. Hamulce oparte na zaciskach Brembo i tak zwanych „pływających tarczach”, tarczach ceramicznych. Zdolnych odprowadzić ogromne ilości ciepła powstającego podczas hamowania. Tarcze współpracują ze specjalnymi klockami. Chociaż na pierwszy rzut oka wyglądają jak zwykłe klocki zapewniają niesamowite parametry.
Żywotność tarcz producent określa na 160 tyś km, przy założeniu że auto nie jest eksploatowane w warunkach sportowej jazdy torowej, natomiast klocki muszą być kontrolowane co 20 tyś km. Te na aucie uległy zużyciu co zasygnalizowała kontrolka, i pojawił się wyskoki nieprzyjemny dźwięk podczas hamowania i powolnej jazdy. Po przeglądzie okazało się że zużycie tarcz hamulcowych jest niewielkie i nadają się one do dalszego użytkowania. Klocki na przedniej i tylnej osi kwalifikowały się do wymiany. Kolejny raz skorzystaliśmy z usług zaprzyjaźnionej firmy handlującej oryginalnymi częściami Porsche, klocki do ceramicznych tarcz nie są dostępne w żadnym zamienniku. Jednocześnie zamówione zostały wszystkie dodatkowe elementy jak czujniki zużycia i osłony termiczne klocków.
Stare klocki zostały zdemontowane i okazało się że przyczyną wysokiego dźwięku podczas powolnej jazdy i hamowania były całkowicie zużyte klocki w tylnym lewym kole. Z jakiegoś powodu klocki nierówno ułożyły się w zacisku i mimo że na środku jest jeszcze sporo okładziny jeden z końców klocka dotykał do tarczy. Ciekawostką całej tej sytuacji jest fakt że mimo, że stalowy tył klocka tarł o tarczę w najmniejszym stopniu jej nie uszkodził. Ceramiczna tarcza jest tak twarda że zeszlifowała stal !! Bardzo dokładnie zmierzyliśmy grubość tej tarczy oraz tarczy z drugiej strony, różnica grubości pomiędzy nimi wynosiła mniej niż 0,07 mm. W przypadku gdy klocek w podobny sposób zacznie ocierać o klasyczną żeliwną tarczę, natychmiast ją uszkadza i nadaje się ona tylko do wymiany. Ceramiczna tarcza jest bardzo twarda jednocześnie ekstremalnie krucha. Trzeba bardzo uważać podczas wszelkich operacji przy nich, samo zdejmowanie kół należy przeprowadzać bardzo ostrożnie tak aby nie dotknąć felgą do tarczy hamulcowej. Porsche zaleca stosowanie specjalnych prowadnic wkręcanych w miejsce śrub koła dla ułatwienia pracy.
Tym razem jak i każdym poprzednim praca przy takim aucie idzie bardzo dobrze, klocki i pozostałe elementy wymieniliśmy sprawnie i można było udać się na krótką jazdę próbną w celu dotarcia kloców i sprawdzenia poprawności działania hamulców.
Niesamowite auto :D